Panama 12-09-2014 - Reisverslag uit Pedasí, Panama van Rob en Carmen - WaarBenJij.nu Panama 12-09-2014 - Reisverslag uit Pedasí, Panama van Rob en Carmen - WaarBenJij.nu

Panama 12-09-2014

Door: Carmen

Blijf op de hoogte en volg Rob en Carmen

13 September 2014 | Panama, Pedasí

12-9-2014 vrijdag
Het ziet er wat bewolkt uit vanochtend, wel met een lichtpuntje: er is een gym! Eerst maar eens wat lui zweet kwijt zien te raken. Wat ligt daar trouwens in een hoekje van de gym te spartelen? Dat blijkt een krab te zijn die om de een of andere rede op zijn rug ligt… Weer op zijn pootjes geholpen om vervolgens te zien dat de krab mensen in zijn buurt niet waardeert en in een hoekje achter een tafelpoot kruipt en zich klein probeert te maken.
Wat in Pedasí rondgekeken, de plaatselijke farmacia onveilig gemaakt (want allerlei verkoudheidsverschijnselen waar je in je vakantie niet op zit te wachten) langs het strand gelopen en allerlei heremiet krabbetjes en “gewone” krabbetjes die zich snel uit de voeten proberen te maken. Blijft een feest voor het oog.
Aan het eind van de middag worden we opgehaald om (in het donker) zeeschildpadden te gaan bekijken die eieren leggen! We hebben ondertussen tijdens onze reizen al veel gezien, maar dit nog niet! We hebben er zin in. We worden opgehaald bij ons hotel en worden in rap tempo (twee maal de toegestane snelheid) naar Isla Cañas gebracht. Met een bootje worden we door het mangrovebos geloodst om bij het eilandje te worden afgezet. Hier wonen 700 mensen, waarvan het lijkt dat ze allemaal “iets” te maken hebben met de schildpadden. We krijgen een hapje te eten, worden ondanks dat we ons behoorlijk hebben ingesmeerd met de plaatselijke insectrepellent behoorlijk lastig gevallen door de plaatselijke bijtertjes en worden in het ondertussen pikkedonker met paard en wagen naar het strand vervoerd. Onderweg zien we enorm veel vuurvliegjes die helder oplichten. Iets dat blijkbaar typisch is voor deze omgeving en extra hevig is deze avond door de hoeveelheid regen die is gevallen. Bij het strand aangekomen gaan we te voet verder, ook weer in het donker, af en toe bijgelicht door een zaklamp. Op zoek naar sporen van een zeeschildpad. Onze gids vind er een. We mogen nog niet gaan kijken, want onze dame is het gat aan het graven. Als ze daarbij gestoord wordt, gaat ze er vandoor. Wanneer de eieren gelegd worden kunnen we kijken, want dan gaat ze (waarschijnlijk mopperend en wel stel ik me zo voor, want gênant dat je daar zo in de kijker ligt) gewoon door met het leggen van de eieren. Ze heeft echter een verrassing voor ons in petto. Het blijkt een oudere dame te zijn, dus ze legt maar 6 eieren. Het leggen zien we dus niet, maar we kunnen nog wel zien hoe ze het nest weer dicht maakt. Ge-wel-dig om te zien! Daarna spotten we (nou ja, we, onze gids natuurlijk) nog 2 schildpadden. 1 Is op weg naar de zee, en 1 is er op weg om haar eieren te leggen. Dat laatste stelt ze natuurlijk even uit, want dat doet ze graag privé en niet met die stomme toeristen erbij die zo nodig foto’s in het pikkedonker willen maken. Sorry dame maar we konden het niet laten. We worden na ongeveer 2 uur op het strand in de weer te zijn geweest teruggebracht naar het bootje voor de oversteek in het donker door het mangrovebos om met een wouw-gevoel terug te worden gebracht naar huis. Jammer dat we hier niet in oktober/november ook kunnen zijn, dan kruipen de kleine jongens en meisjes de wereld tegemoet!